Wie was Maria Montessori?

Maria Montessori werd geboren op 31 augustus 1870 in Italië, vlakbij Rome. Het gezin verhuisde naar Rome waar Maria ging studeren. Dat was in die tijd heel bijzonder: meisjes studeerden immers niet! In 1896 werd Maria Montessori de eerste vrouwelijke arts in Italië. Tussen 1898 en 1904 werkte ze met zeer moeilijk lerende kinderen. Zij kwam tot de overtuiging dat voor deze kinderen pedagogische zorg belangrijker was dan alleen medische zorg. Ze had succes met haar methode en paste deze ook met succes toe in het gewone onderwijs. Later ging ze psychologie en pedagogiek studeren. In 1907 stichtte zij haar eerste ‘Casa de Bambini’ bewust casa, huis, en niet school genoemd. Gebaseerd op de ervaringen in de omgang met kinderen, ontwikkelde Maria Montessori haar onderwijskundige methode. Door haar succes ontstond wereldwijde belangstelling voor haar onderwijskundige principes, die in montessorischolen worden toegepast. Vanaf 1911 concentreerde zij zich helemaal op de verdere uitwerking en verspreiding van haar pedagogische principes. Zij reisde over de hele wereld en vestigde zich uiteindelijk in Nederland. Zij schreef diverse werken en publicaties en gaf lezingen. Zij overleed in Noordwijk op 6 mei 1952.

De visie van Maria Montessori met betrekking tot opvoeding en onderwijs valt in één begrip te omschrijven: de ‘zelfopvoeding’ van en door kinderen, het ‘pad tot onafhankelijkheid’ (Montessori 1951). Montessori vindt dat het kind zichzelf leidt in zijn ontwikkeling naar de volwassenheid. De volwassenen rondom het kind hebben de taak dit proces te ondersteunen en mogelijk te maken door het inrichten van de zogenaamde ‘voorbereide omgeving’ en door het aanbieden van de juiste uitdagingen tot leren op het juiste moment. Daarbij heeft ieder kind een behoefte aan onafhankelijkheid die het zelf onder woorden brengt door te zeggen: ‘Help mij het zelf te doen!’ Zelfopvoeding door en van kinderen als ontwikkelingspad richting de toekomst, is een visie die wij als montessorischool volledig onderschrijven.

Kort en goed zou je een montessorischool kunnen omschrijven als een school waar je veel kunt leren, waar ook de manier waarop dit gebeurt erg belangrijk is. In de traditie van vernieuwing, past voor montessorionderwijs steeds weer de vraag: 'Doen we de dingen goed, zoals wij ze doen?' In de praktijk betekent dit dat we de pedagogische motieven van Maria Montessori trouw blijven, maar er niet voor schromen om - aanvullend - nieuwe elementen, die in ons onderwijs belangrijk zijn, toe te voegen. We letten er heel goed op dat dit zó gebeurt dat kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen.

Onze missie is dan ook: ‘Montessorischool Venray, waar door persoonlijk onderwijs meer mogelijk wordt!’