Wie was Maria Montessori? De visie van Maria Montessori met betrekking tot opvoeding en onderwijs valt in één begrip te omschrijven: de ‘zelfopvoeding’ van en door kinderen, het ‘pad tot onafhankelijkheid’ (Montessori 1951). Montessori vindt dat het kind zichzelf leidt in zijn ontwikkeling naar de volwassenheid. De volwassenen rondom het kind hebben de taak dit proces te ondersteunen en mogelijk te maken door het inrichten van de zogenaamde ‘voorbereide omgeving’ en door het aanbieden van de juiste uitdagingen tot leren op het juiste moment. Daarbij heeft ieder kind een behoefte aan onafhankelijkheid die het zelf onder woorden brengt door te zeggen: ‘Help mij het zelf te doen!’ Zelfopvoeding door en van kinderen als ontwikkelingspad richting de toekomst, is een visie die wij als montessorischool volledig onderschrijven. Kort en goed zou je een montessorischool kunnen omschrijven als een school waar je veel kunt leren, waar ook de manier waarop dit gebeurt erg belangrijk is. In de traditie van vernieuwing, past voor montessorionderwijs steeds weer de vraag: 'Doen we de dingen goed, zoals wij ze doen?' In de praktijk betekent dit dat we de pedagogische motieven van Maria Montessori trouw blijven, maar er niet voor schromen om - aanvullend - nieuwe elementen, die in ons onderwijs belangrijk zijn, toe te voegen. We letten er heel goed op dat dit zó gebeurt dat kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Onze missie is dan ook: ‘Montessorischool Venray, waar door persoonlijk onderwijs meer mogelijk wordt!’ |